گزارش اولین نشست الگوی اسلامی پشرفت - ویژه اساتید و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی سمنان
بسم الله الرحمن الرحیم
اولین جلسه از سری نشستهای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با حضور 45 نفر از اساتید بالینی و علوم پایه،مسئولین و کارکنان دانشگاه در تاریخ17/12/92 ،ساعت 19الی23 برگزار گردید.
در ابتدای بحث حجه الاسلام کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بعد از اشاره به تجربیات 15 ساله ی پژوهشی خود پیرامون مساله ی الگو به بیان مطالب زیر پرداختند.
ایشان تصریح کردند طبق جمع بندی صورت گرفته اصلی ترین آسیب هر انقلاب از جمله انقلاب ایران عدم حفظ جهت در مقام برنامه ریزی و عمل می باشد،بطوریکه حدود 50% از نقشه ی راه الگوی اسلامی از حیث اهمیت(از لحاظ کمی20%) مربوط به دانستن و فهم جهت حرکت انقلاب اسلامی بصورت تفضیلی و بقیه نقشه راه مربوط به 81 موضوع جهت ساز برای دستیابی و حرکت در مسیر حهت حرکت انقلاب می باشد؛ به طور کلی در بررسی فعلی صورت گرفته درحال حاضر این موضوعات جهت محور، یا در تعارض با جهت انقلاب یا ساکت و خنثی نسبت به جهت انقلاب یا کمرنگ و کم تحرک نسبت به جهت اصلی انقلاب میباشد.
توضیح تفضیلی جهت حرکت انقلاب اسلامی نیز نیازمند طرح سه اصطلاح است:1-مبنای حرکت انقلاب اسلامی 2-مراحل تحقق مبنا 3-موضوعات انتقال میان مراحل
توضیح 2 اصطلاح "اهداف انقلاب" و "اصول انقلاب" لازمه ی بیان مبنای انقلاب است.برای تبدیل شدن اهداف اجمالی انقلاب به برنامه و شاخصهای تفصیلی لازم به بحث تفضیلی پیرامون این موارد می باشد.
اهداف تفضیلی تحت عنوان شاخصهای هویت اسلامی(شها) بیان میشود و در سه بسته ی ذیل شکل می گیرد:1-بسته ی شاخصه های رفق 2- بسته ی شاخصه های رشد 3- بسته ی شاخصه های توازن
هرکدام از 3 بسته شاخص هویت اسلامی(شها)ذکر شده شامل 10 شاخص با فرمت محاسباتی می باشد که در مقابل شاخصهای بانک توسعه جهانی(WDI) قرار میگیرد.
1-بسته شاخص های رفق:به طور خلاصه جامعه ای اسلامی تر و پیشرفته تر است که محیط دریافت رفق پر عمق تری داشته باشد به بیان دیگر شاخص دریافت رفق به مثابه زمین کشتی است که بذر شاخص های رشد در آن پرورش میابد؛به عبارت دیگر رفق وجود آدم را برای رشد حاصل خیزتر میکند.
این
شاخص ها شامل 10 سطح میباشد که برای مثال سطح اول آن قبل از سن استقلال
پدر ومادر و بعد از سن استقلال همسر،سطح دوم آن خواهر و برادر و فرزند
دوستان، ....و سطح آخر آن محل زندگی فرد میباشد.
2-بسته شاخص های رشد:به طور خلاصه رشد در 3 سطح تعریف میشود و با تعاریف روانشناسی و اقتصادی متفاوت است.در تعابیر قرانی و روایی ما در سطح اول رشد فرد قدرت تشخیص حق از باطل را کسب میکند.در سطح دوم رشد فرد قدرت تحمل حق میابد و در سطح سوم رشد فرد قدرت اقامه و گسترش حق پیدا میکند.
شاخصه های این بسته هم 10 عدد میباشد که در 3 گروه روحی(یا قدرت مدارا)،فکری(یا قدرت تبیین حق)،رفتاری(یا زهد و قناعت) جای دارد.
3-بسته ی شاخصه های توازن:به طور خلاصه مجموعه برنامه هایی هستند که زمینه را برای رشد در محیط رفق فراهم میکند؛به بیان دیگر این شاخص ها به مثابه آفت کش هایی هستند که از بذر رشد در زمین کشت رفق محافظت میکند و آفت هایی که رشد فرد در این زمین را تهدید میکند، میکشد.
شاخصه های این بسته هم مانند دو بسته دیگر 10 عدد پیش بینی شده که در 3 گروه سیاسی(قاعده نفی سبیل)،اقتصادی و فرهنگی جای میگیرد.
در
ادامه ایشان پس از آوردن مثال هایی در باره هر کدام از شاخص ها خاطر نشان
کردند،به طور کلی بحث ما در سه لایه ی: 1-چیستی اهداف انقلاب که به صورت
تفصیلی تحت عنوان شاخصه هویت اسلامی(شها) ،2- اصول انقلاب که مجموعه مباحث
نظری در مورد چرایی درستی اهداف و 3-مبنای انقلاب یا چگونگی تحقق اهداف است،جای می گیرد.
جایگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مبنای انقلاب جای دارد یعنی این الگو مجموعه روش ها وبرنامه ها و چگونگی تحقق شاخص های هویت اسلامی(شها) به عنوان اهداف تفصیلی انقلاب میباشد.
درباره چگونگی تحقق اهداف انقلاب اسلامی سه ایده وجود دارد :1-جریان روشنفکری 2-جریان فهم سنتی از اسلام 3- جریان اسلام ناب
1-جریان روشنفکری درپی ایده اصلاح قرائت دین واحکام است و مدعی است به دلیل عدم پذیرش عرف جامعه مدرن فقط باید بخشی از احکام را که قابلیت پیاده دارد اجرا یی کرد.
2-جریان فهم سنتی از اسلام نیز تنها در پی تبلیغ دین واحکام است
3-جریان اسلام ناب برنظام سازی اسلامی تاکید دارد یعنی علاوه بر تبلیغ باید برای اجرای احکام زمینه سازی کرد به همین دلیل به گفته ی حضرت امام حفظ نظام اوجب واجبات است.بنابرین نظام سازی اسلامی ریشه الگوی پیشرفت اسلامی است که درنقشه راه در 81موضوع نظامات اسلامی تفسیر وتبیین شده است .
قسمت دوم نشست که به پرسش و پاسخ اساتید و مسئولین اختصاص داشت :
- مدیر شورای راهبردی در پاسخ به پرسش اول پیرامون ضمانت اجرای نقشه راه و زمان بندی الگوی پیشرفت اسلامی، "پژوهش"،پرورش" و "پردازش" را سه مرحله ی عملیاتی کردن برنامه دانستند.به این صورت که مرحله ی اول 15 سال طول کشیده و اکنون 2 سال از مرحله ی پرورش می گذرد.در مرحله ی اول به یک نظریه ی پایه تحت عنوان پردازش 81موضوع جهت سازرسیده اند.مرحله ی پرورش،که طبق پیش بینی اولیه پنج سال طول خواهد کشید، گسترش طرح بحث با نخبگان جامعه درموردشاخصه های الگوی پیشرفت اسلامی است که اگرتفاهمی با نخبگان ایجاد نشودکا رجلو نرفته به جامعه اسلامی نخواهیم رسید.
ودر مرحله ی سوم باید ساختار کشور که طی 50 سال تثبیت شده با پردازش این 81 موضوع جهت ساز توسط نخبگان تغییر خواهد کرد.
_مدیر شورای راهبردی در پاسخ به پرسش دوم پیرامون جایگاه اجتماعی زنان درنقشه راه ولازمه حضور آنان در برخی بخش ها به خصوص خدمات سلامت بیان کردند "بحث اصلی ما رفق است وهرعاملی که رفق را برهم بزند باعث تعارض روحی افراد می شود وحضور زنان در بخش هایی مانند خدمات درمانی مربوط به زنان جز استسنائات بحث است وطبق قائده رفق باعث تقویت آن نیز می شود اما در سایر بخشها بدلیل تماس زن و مرد اجنبی عمق دریافت کم می شود.
-ایشان در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل مردم ایران به غرب نشان دهنده بهتر بودن آنان نیست بیان کردند که دلیل روی آوری مردم به غرب کم کاری مسؤلان وحوزویا ن درتبیین داشته های انقلاب ومبانی اسلام است نه حق بودن آنان و مثالهایی مانندالگو پذیری در بعضی کشورهای منطقه از 8 سال دفاع مقدس برای مقاومت ،نشان دهنده ی رشد ما نیز بوده است.
- حجت السلام کشوری درپاسخ به این سوال که "میزان رفقی که شما جزء شاخص های هویت اسلامی می دانید دربرخی کشورهای اروپایی نمود بیشتری دارد آیا
نمی توان از الگوی آنان برای گسترش رفق استفاده کردفرمودند " اگر ما اصل
را رفق قرار دهیم این پرسش صحیح است اما رفق بستری است که باید رشد در آن
کشت شود رشدی که معنای آن توانایی تشخیص حق از باطل است وفقط خانواده
میتواند زمینه ساز این رشد باشد؛و باید دید کشور های غربی به فرض هم که
محیط رفقی فراهم کرده باشند آیا محصول اصلی که رشد است در آن کشت میشود یا
چیز دیگری است؟!!!!
- ایشان در پاسخ به این سوال که مسئله ی قانون گریزی مسئولین چگونه قابل حل خواهد بود بیان کردندقانون گریزی نتیجه تصویب قانونی است که برگرفته از مفاهیم مدرن است.این قانون جای نظامات ذهنی را میگیرد واگر به جای روشن کردن اذهان رو به تصویب قانون آوریم نمی توان آن را اجرایی کرد.
- ایشان درپاسخ به این سؤال که اقتصاد
وعلوم انسانی چه جایگاهی درنقشه دارند بیان کردند که دوبحث درنقشه راه
دراین مورد مطرح شده است:1-اقتصاد مقاومتی که هدف آن جلوگیری از اندراج
اقتصاد ایران در عرصه بین المللی است وبحث دوم تعادل اقتصادی است که دراین
مورد نقدی به اقتصاد دانان ایرانی وارد است وآن
این است که اقتصاد را محور قرار داده اند وبرای رسیدن به خلاقیت وکار
آفرینی آموزش وتربیت رانیز در خدمت آن قرار می دهند.اما اقتصاد مورد نظر
الگو برپایه بنگاه های وقف محور برنامه ریزی می شود و اقتصاد با توجه به
جایگاهش که در بسته شاخصه های توازن جای دارد زمینه را برای رشد فراهم
میکند.
- مدیر شورای راهبردی در پاسخ به این سوال که با وجود برنامه های توسعه وسند چشم انداز1404چگونه میتوان مباحث الگو را وارد مرحله اجرایی کرد فرمودند که شروع کار از پیوست کردن 81محور اصلی به این برنامه ها باتوجه به شرایط وزمان قابل اجراست.
"ختم جلسه"
با سلام و احترام
خدمت شما دانشجویان عزیز
کار بس گرانبهایی را تدارک دیدید و با همکاری مسئولین دانشگاه به انجام رساندید
برخود فرض دانستم که از این همت بلند شما کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم
امیدوارم موفق و مؤید و مأجور عندالله باشید انشاءالله و منتظر جلسات دیگر هستیم